Cel strategiczny nr 1:
Budowa nowego Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej Goleniowa – GOAL w powiązaniu z Centrum Komunikacyjnym
Cel nr 1:
Centrum komunikacji, kultury i aktywności lokalnej
1. Konsultacje, ustalenie programu Centrum i wybór miejsca
2. Konkurs architektoniczny
3. Utworzenie projektu inwestycyjnego z montażem finansowym
4. Projekt budowlany i realizacja GOAL
Cel strategiczny nr 2:
Wyrównanie dostępu do podstawowego wyposażenia cywilizacyjnego w miejscowościach gminy
Cel nr 2:
Wyposażenie cywilizacyjne w miejscowościach gminy
1. Aktualizacja planów odnowy i rozwoju miejscowości
2. Ustalenie definicji lwwm dla gminy i dla poszczególnych kategorii miejscowości z oceną bilansu otwarcia
3. Przygotowanie propozycji zmian w lwwm na kolejny okres strategiczny
Cel strategiczny nr 3:
Połączenie poszczególnych zakresów wsparcia społecznego w OPS
Cel nr 3:
Mądrzejsze wsparcie społeczne
1. Program edukacji społecznej
2. Zasób mieszkaniowy gminy jako obszar wsparcia społecznego
W stałej realizacjiNa wniosek WGG UGiM w Goleniowie pracownicy socjalni w oparciu o przeprowadzone wywiady środowiskowe sporządzali informacje na temat sytuacji rodzinnej i majątkowej osób ubiegających się o przyznanie lokalu mieszkalnego.
Na wniosek osób ubiegających się o przyznanie lokalu mieszkalnego z zasobów gminy wydawano zaświadczenia zawierające informacje o formach oraz wysokości otrzymywanej pomocy.
3. Utworzenie dziennego domu opieki
W trakcie realizacji W styczniu 2015r. w GDK uruchomiona została świetlica dla seniorów”RAZEM Z OCHOTĄ”. Świetlica zapewnia różne formy wsparcia dla 20 osób w godz. od 9:00 do 15:00 dwa razy w tygodniu (poniedziałki i środy) i prowadzona jest przez GDK przy dużym zaangażowaniu i wsparciu Stowarzyszenia Seniorów „RELAKS”.
W dalszej perspektywie czasowej planuje się uruchomienie dwóch kolejnych świetlic w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Goleniowie oraz na Osiedlu Helenów w siedzibie Klubu Stara Hydrofornia.
Świetlice działają jako forma pilotażowa przed utworzeniem szerszej działalności w tym zakresie na terenie Goleniowa.
4. Utworzenie sieci środowiskowego wsparcia seniorów
W trakcie realizacjiW ramach działań wspierających ruch seniorów organizowano spotkania w ramach sieci współpracy (raz na 2 m-ce). W spotkaniach systematycznie uczestniczyły reprezentacje: Stowarzyszenia Uniwersytet III Wieku, Stowarzyszenia Seniorów RYTM, Stowarzyszenia Seniorów RELAKS, Stowarzyszenia Seniorów BARNIM i Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów Policyjnych, Związku Emerytów i Rencistów.
W trakcie spotkań omawiano bieżące problemy, wydarzenia oraz planowano organizację Festiwalu Seniorów „Senioralia – Goleniów 2015". Festiwal odbył się w czerwcu 2015r.
Podjęto dyskusję oraz prace organizacyjne dotyczące opracowania dokumentu pn. „Polityka Senioralna” w ramach zakresu działań Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Goleniów.
Uchwałą Nr XIV/150/15 Rady Miejskiej w Goleniowie z dnia 25 listopada 2015 r. powołano Goleniowską Radę Seniorów - społeczny organ doradczy burmistrza gminy.
5. Wdrożenie programu wsparcia rodziny w gminie
W stałej realizacji Uchwałą Nr VI/29/15 Z dnia 25 marca 2015r. Rada Miejska w Goleniowie przyjęła do realizacji „Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2015-2017 w Gminie Goleniów”. Koordynacją wdrażania GPWR zajmuje się OPS w Goleniowie. Partnerzy to m.in.: Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie, Ośrodek Pomocy Rodzinie w Goleniowie, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Goleniowie, Interdyscyplinarny Zespół ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, świetlice środowiskowe, Goleniowski Dom Kultury/Goleniowskie Centrum Wolontariatu, placówki oświatowe, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Goleniowie, Sąd Rejonowy w Goleniowie – Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Goleniowie, organizacje pozarządowe, Powiatowy Urząd Pracy w Goleniowie.
Celem głównym programu jest UTRZYMANIE DZIECKA W RODZINIE NATURALNEJ BĄDŹ JEGO POWRÓT DO RODZINY.W ramach celów szczegółowych określono katalog zadań, które planuje się zrealizować na przestrzeni lat 2015-2017.
W ramach celu 1. Zapobieganie powstawania sytuacji kryzysowych wymagających interwencji oraz rozwiązywanie już istniejących, zaplanowano następujące zadania:
- Monitoring sytuacji rodzin zagrożonych dysfunkcjami/rodzin dysfunkcyjnych przez instytucje działające na rzecz rodziny, w tym analiza zjawisk rodzących potrzebę ubiegania się o pomoc.
- - Pracę socjalną na rzecz wzmacniania lub odzyskiwania przez rodzinę zdolności do pełnienia prawidłowych funkcji w społeczeństwie, także w oparciu o konsultacje ze specjalistami.
- - Motywowanie członków rodziny do podejmowania działań na rzecz niwelowania własnych dysfunkcji np. podjęcie terapii leczenia uzależnień, terapii dla ofiar i sprawców przemocy domowej.
- - Realizowanie zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- - Podejmowanie działań profilaktycznych poprzez udział w projektach socjalnych i kampaniach społecznych, także o zasięgu ogólnopolskim, których celem jest wzmacnianie rodziny i jej roli w społeczeństwie.
- - Dążenie do reintegracji rodzin poprzez pomoc rodzinie, z której dzieci zostały umieszczone w pieczy zastępczej w odbudowaniu odpowiedniego środowiska wychowawczego z poprawnymi relacjami i rolami, pozwalającymi na powrót dzieci do rodziny naturalnej.
W ramach celu 2. Wspieranie rodzin przejawiających problemy opiekuńczo-wychowawcze służące przywróceniu jej zdolności do prawidłowego wykonywania funkcji, zaplanowano następujące zadania:
- Zapewnienie wsparcia rodzinie w formie asystenta rodziny/rodziny wspierającej.
- Poprawę funkcjonowania rodziny w sferze socjalno-bytowej (wsparcie finansowe i rzeczowe).
- Organizowanie spotkań, warsztatów poszerzających wiedzę rodziców dot. opieki i wychowania dziecka (podniesienie kompetencji wychowawczych).
- Organizowanie dla rodzin spotkań służących wymianie doświadczeń oraz zapobieganie izolacji w formie gryp wsparcia i grup samopomocowych.
- Pomoc rodzinie w opiece i wychowaniu przez uczestnictwo dzieci w zajęciach oferowanych przez placówki wsparcia dziennego.
- Wspomaganie dziecka w środowisku szkolnym oraz jego rodziny poprzez realizację programów i projektów edukacyjno-wychowawczych przeciwdziałających patologii społecznej dzieci i młodzieży, pomoc materialną (np. stypendia, zasiłki szkolne, podręczniki), udzielanie wsparcia w postaci poradnictwa specjalistycznego.
W ramach celu 3. Zapewnienie dostępności usług w zakresie opieki i poradnictwa specjalistycznego, zaplanowano następujące zadania:
- Prowadzenie terapii i mediacji dla rodzin.
- Zapewnienie dostępu do konsultacji i poradnictwa specjalistycznego (pomoc prawna, psychologiczna, pedagogiczna, praca socjalna).
- Realizację Programu Aktywizacji i Integracji Społecznej osób/rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- Wspieranie rozwoju wolontariatu oraz innych form aktywizacji młodzieży na rzecz poprawy funkcjonowania rodzin.
W ramach celu 4. Podniesienie jakości świadczonych usług w zakresie wspierania rodziny, zaplanowano następujące zadania:
- Doskonalenie kadry instytucji działających na rzecz wspierania rodziny.
- Zapewnienie poradnictwa oraz przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu kadry instytucji działających na rzecz wspierania rodziny.
- Współpracę z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi w obszarze wspierania rodziny, w tym upowszechnianie dobrych praktyk.
W lutym 2015r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Goleniowie jako partner Stowarzyszenia Na Rzecz Przeciwdziałania Zjawisku Wykluczenia Społecznego „PRO” rozpoczął realizację projektu socjalnego „RODZINA RAZEM”, który miał na celu stworzenie przyjaznego środowiska wychowawczego w rodzinach przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze. Wśród zaplanowanych działań znalazły się między innymi : warsztaty umiejętności wychowawczych, zajęcia z alternatywnych form spędzania czasu wolnego ( z dziećmi i nie tylko), współpraca z instytucjami i osobami ze środowiska życiowego uczestników, warsztaty poprawiające atrakcyjność na rynku pracy oraz mające na celu nabycie umiejętności racjonalnego gospodarowania budżetem domowym.
Cel strategiczny nr 4:
Stworzenie elementów wyposażenia turystycznego i rekreacyjnego w gminie
Cel nr 4:
Wyposażenie turystyczne i rekreacyjne w gminie
1. Lubczyna jako główny ośrodek turystyczno-rekreacyjny dla mieszkańców gminy o wydłużonym sezonie
Zadanie zakończone Odbudowa i modernizacja przystani żeglarskiej (Marina)
W trakcie realizacji Budowa bosmanki na przystani żeglarskiej w Lubczynie
Zadanie zakończone Budowa ścieżki rowerowej z Goleniowa w kierunku miejscowości Lubczyny - etap I do GPP
W trakcie realizacji Budowa ścieżki rowerowej z Goleniowa w kierunku miejscowości Lubczyny - etap II z GPP do Lubczyny. Została opracowana dokumentacja projektowa
2. System ścieżek rowerowych w gminie włączony do sieci ścieżek w SOM (wg Koncepcji rozwoju ścieżek rowerowych z roku 2013).
3. System szlaków pieszych i konnych w gminie; ew. quadodrom
Zadanie zakończone Utworzenie szlaku pieszego po Goleniowie pn. Goleniowski Szlak Ceglany (czerwone stopy)
W trakcie realizacji Postawienie ławek dla turystów przed Bramą Wolińską
Zadanie zakończone Wymalowanie na nowo oznakowania szlaku pieszego Miejski Szlak Turystyczny (niebieskie stopy)
W trakcie realizacji Odnowienie wyposażenia parkingu leśnego przy ul. Spacerowej (wiata, palenisko, 5 stołów)
W fazie projektowania Ustawienie 5 tablic z planem wsi
4. Strefa Meandrów Iny
Cel strategiczny nr 5:
Długofalowa poprawa sieci i stanu dróg na terenie gminy
Cel nr 5:
Lepsze drogi w gminie
1. Budowa nowych odcinków dróg w nawiązaniu do Studium Komunikacyjnego Goleniowa 2008
2. System monitoringu stanu nawierzchni dróg gminnych i szybkich bieżących napraw
Cel strategiczny nr 6:
Uczestnictwo w czołówce rozwoju usług publicznych – stała aktywność Goleniowa jako laboratorium dobrych (nowych) praktyk publicznych
Cel nr 6:
Nowe dobre praktyki publiczne w gminie
1. Budżet zadaniowy
2. Budżet obywatelski
3. Rozwój funkcji sołectw jako jednostek partnerskich UG: Mosty, Kliniska, Pucice Lubczyna, Białuń, os. Helenów
4. Wsparcie utworzenia spółdzielni społecznej (PES) jako narzędzia resocjalizacji i aktywizacji osób niepełnosprawnych
5. Doskonalenie edukacji w gminie, aktualizacja Strategii rozwoju edukacji z 2009 r.
W stałej realizacji Zadanie to stanowi zbiór działań, których realizację określono na lata 2009-2018. Efektem działań podejmowanych przez Burmistrza będzie osiągnięcie 80 wskaźników określonych w dokumencie strategii w 8 obszarach.
W oparciu o uchwałę RM w Goleniowie oraz Ustawę o Systemie Oświaty Burmistrz Gminy Goleniów dokonuje corocznie analizy strategii i wynikających z niej zmian w goleniowskiej oświacie. Analiza jest prezentowana podczas posiedzenia Rady Miejskiej w miesiącu październiku każdego roku (tzw. sesja oświatowa).
Analiza strategii edukacji w roku 2014 za rok 2013 wykazała, że osiągnięto poziom realizacji wskaźników we wszystkich obszarach na poziomie 40% (osiągnięto 32 wskaźniki na 80).
ILOŚĆ WSKAŹNIKÓW | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
Obszar I: Struktura systemu edukacji w Gminie Goleniów | 9 | 5 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Obszar II: Zarządzanie systemem edukacji z poziomu gminy i szkoły | 14 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Obszar III: Etos nauczyciela i rady pedagogicznej | 5 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Obszar IV: Stabilny i skuteczny system kształcenia | 17 | 7 | 8 | 10 | 9 | 9 | 9 |
Obszar V: Wyrównywanie szans edukacyjnych | 9 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Obszar VI: Profilaktyka i bezpieczeństwo | 9 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 |
Obszar VII: Szkoła w otoczeniu bliższym i dalszym | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Obszar VIII: Gminna infrastruktura oświatowa | 13 | 1 | 1 | 3 | 4 | 4 | 4 |
SUMA | 80 | 21 | 23 | 31 | 31 | 32 | 32 |
SKUTECZNOŚĆ | 100% | 26% | 29% | 39% | 39% | 40% | 40% |
Z uwagi na fakt niepokrywania się roku szkolnego z rokiem budżetowym w dokumencie strategicznym określono termin szczegółowej informacji na październik roku następnego. Jednakże wstępna analiza całościowa roku 2014 zakłada osiągnięcie zbliżonego poziomu 40%
z uwagi na fakt, że obecnie realizowane są zmiany w systemie oświaty wynikające z przepisów ogólnopolskich, część zadań wynikających z lokalnej strategii oświatowej utraciło priorytetowych charakter, jednakże należy podkreślić, że Gmina działa zgodnie z wytyczonym kierunkiem rozwoju goleniowskiej oświaty.
Materiałem, który potwierdza kierunek zmian jest pismo WE.0012.5.2014.PJ Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Goleniów za rok szkolny 2013-14 oraz raport z monitoringu Strategii skierowane do przewodniczącego RM w Goleniowie.
6. Doskonalenie gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy i jego rozwój
Cel strategiczny nr 7:
Zielona energia jako czynnik wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej gminy
Cel nr 7:
Do wzrostu inwestycji przez zieloną energię
1. Biomasa jako uzupełniające źródło energii w PEC
2. Lokalne rozwiązania biomasowe dla mieszkań komunalnych
3. Program ulepszeń energetycznych
Inwestycja niezrealizowana Farmy wiatrowe - uchwała nr XXI/245/12 Rady Miejskiej w Goleniowie z dnia 27 .06.2012 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania farmy wiatrowej w obrębie geodezyjnym Komarowo w części dot. rozmieszczenia i wysokości wież wiatrowych w dostosowaniu do wymogów ochrony obszaru specjalnej specjalnej ochrony ptaków – Dolina Dolnej Odry – inwestycja nie zrealizowana
W trakcie realizacji Farmy fotowoltaiczne – umożliwiono realizację farm poprzez wydanie pozytywnych warunków zabudowy dla działek: 50/1 i 50/2 w Miękowie, 31 obręb nr 6 w Goleniowie, 55/10 Łozienica,55/7 i 55/8 w Łozienicy. Obecnie trwa procedura kończenia 2 postępowań w sprawie lokalizacji farm na terenie działek nr 68 i 70 w Kliniskach (decyzja utrzymana w mocy przez SKO Szczecin). Obecnie trawa procedura wydania decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie urządzeń elektrowni fotowoltaicznej o mocy 1MW na terenie działki nr 352 w Lubczynie
4. Program wsparcia rozwoju upraw energetycznych w gminie
Cel strategiczny nr 8:
Goleniów w SOM – SOM w Goleniowie
Cel nr 8:
Goleniów w obszarze metropolitalnym
1. Gospodarka wodno-ściekowa w górnym biegu Iny nie stwarzająca zagrożenia powodziowego i sanitarnego w gminie Goleniów
2. Skrzyżowania w Kliniskach i Żółwiej Błoci (na trasie Szczecin – lotnisko)
3. System połączeń komunikacji zbiorowej z miejscowościami gminy
W trakcie realizacji Konkurs na węzeł przesiadkowy w Goleniowie. Zaawansowany stan przejmowania terenów PKP w rejonie dworca w Goleniowie. W trakcie opracowania: Plan zagospodarowania przestrzennego miasta Goleniów - „Goleniów Centrum”.
W trakcie realizacji Opracowane w ramach SOM studium komunikacyjne i studium Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej wraz ze wspólnym biletem.
W trakcie realizacji Przeprowadzona analiza kosztowa i pasażerska. Stały kontakt z zarządem Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, Urzędem Miasta Szczecin i lokalnymi przewoźnikami. Prace wstępne nad koncepcją węzła przesiadkowego w Załomiu. Konsultacje z Urzędem Miasta Szczecin.
4. Zmniejszenie uciążliwości alternatywnej trasy turystycznej nad morze (droga 112) dla mieszkańców miejscowości gminy
5. Produkt wytwarzany w gminie Goleniów - promowany w SOM
Cel strategiczny nr 9:
Utrzymanie i rozwijanie przewagi konkurencyjnej GPP
Cel nr 9:
Konkurencyjność GPP
1. Rozwiązanie wsparcia logistycznego dla GPP (droga przez Domastryjewo lub bezpośredni wjazd na S3)
W trakcie realizacji Budowa drogi wspomagającej drogę S3 na odcinku węzeł "Święta" - wiadukt Lubczyna.
W wyniku realizacji inwestycji powstanie droga wspomagająca o długości ok. 2223,60 m wraz z obiektem mostowym o długości 27,3 m nad rzeką Iną, oraz dojazd do miejscowości Domastryjewo.
Materiały powiązane:
Droga już w budowie
Strabag w lesie
Wkrótce pojedziemy
Wznowienie robót
2. Energia z biomasy w GPP dla obniżenia kosztu energii dla podmiotów z GPP
W fazie projektowania Inwestycja Lębork Energia Sp. z o.o. polegająca na budowie biogazowni
Materiały powiązane:
Prąd z GPP
3. Rozbudowa infrastruktury technicznej GPP
W fazie projektowania Budowa ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu ul. Prostej
Wielu inwestorów działających w GPP zgłasza postulat budowy chodnika w ciągu ul. Prostej. Aktualnie pracownicy poruszają się droga lub poboczem, co stanowi poważne zagrożenie dla ich zdrowia i życia, w związku z dużym natężeniem ruchu samochodów ciężarowych. Ścieżka pieszo-rowerowa rozwiąże ten problem oraz stanowić będzie naturalne przedłużenie istniejącej ścieżki rowerowej do GPP.
W fazie projektowania Budowa parkingu dla samochodów ciężarowych
Wielu inwestorów działających w GPP zgłasza postulat budowy centralnego parkingu dla samochodów ciężarowych.
Aktualnie kierowcy parkują ciężarówki wzdłuż ul. Prostej i innych dróg wewnętrznych, co powoduje ogromne utrudnienia dla innych pojazdów poruszających się po GPP. Ponadto kierowcy zaśmiecają i zanieczyszczają pobocza dróg. Centralny parking, wyposażony w sanitariaty, z bezpośrednim dostępem do ul. Prostej rozwiąże te problemy.
4. Przystanek kolejowy GPP
5. Utworzenie strategicznej rezerwy terenów rozwojowych dla GPP
Cel strategiczny nr 10:
Rewitalizacja śródmieścia Goleniowa
Cel nr 10:
Rewitalizacja śródmieścia Goleniowa
1. Sporządzenie planu zagospodarowania i wizji przestrzennej śródmieścia Goleniowa
2. Realizacja I Etapu „Otwartych Bram Goleniowa”
2. Realizacja II Etapu „Otwartych Bram Goleniowa”
3. Przygotowanie do budowy „Serca Miasta”
Zadanie zakończone Zielony Rynek - rewitalizacja części targowiska miejskiego przy ul. Zielona Droga.
Wykonano wiaty handlowe do sprzedaży płodów rolnych wraz z zapleczem sanitarnym i parkingowym.
Zakończono Rynek miejski, część kontenerowa
Zrewitalizowano część targowiska na której znajdują się kontenery handlowe.
W fazie projektowania Opracowywanie miejscowego planu zagospodarowania dla śródmieścia Goleniowa wzdłuż nabrzeża rzeki Iny (od ul. Szczecińskiej do ul. Dworcowej i ul. Maszewskiej, w tym tereny tzw. "Serca Miasta")
Zakończono Uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania dla terenu między ulicami: Szczecińska, Nadrzeczna, Matejki
Zakończono Rewitalizacja zabytkowej Bramy Wolińskiej